Cea mai gustoasă rețetă sănătoasă. Guacamole

ingredients-for-grilled-guacamole

Guacamole e un fel de sos sau un ”dip”, cum spun americanii, adică o compoziție cremoasă în care înmoi ceva crocant (pentru o notă de autentic, acel ”ceva crocant” e bine să fie tortilla chips). Guacamole se face din avocado bine copți, pe care îi putem recunoaște dacă atunci când apăsăm cu degetul pe coajă simțim dedesubt pulpa moale.

Dacă e tare și rigid, un avocado nu e bun pentru guacamole, dar va fi peste câteva zile, mai ales dacă îl păstrăm la temperatura bucătăriei într-o fructieră în care avem și câteva banane, fructe care eliberează o cantitate importantă de etilen, care va grăbi coacerea fructului de avocado.

Numele de ”guacamole” este format din alăturarea a două cuvinte vechi, de origine aztecă, și anume ahuacatl (avocado) și molli (care înseamnă sos). Wikipedia mai consemnează și faptul că în mod tradițional, acest sos conținea doar fructe de avocado bine coapte și sare marină și se făcea zdrobindu-se într-un fel de mojar din piatră vulcanică, numit ”molcajete”.

Scriu aceste informații pentru că ar putea prinde bine unora, cu precădere unui anume restaurant cu pretenții, din urbea mea natală, al cărui prim preparat din meniu este… ”guaNcamole”. Scris exact așa, cu un ”N” în mijlocul cuvântului. Și când i-am întrebat, în glumă, pe prietenii alături de care luam masa la acest restaurant cu pretenții de ”fine dining” (așa se recomandă ei pe sine) ce e acela ”guaNcamole”, că eu nu știu , o ospătară mult prea amabilă s-a oferit să mă învețe. No comment. De altfel, preparatul pe care îl vindeau ei sub acest nume pocit chiar era un guacamole și nu era rău deloc.

Revenind la subtitlu, în care afirm că  guacamole e una dintre rarele chestii foarte sănătoase care se întâmplă să aibă și gust bun, chiar așa este, guacamole e delicios, nu conține nici urmă de colesterol, doar grăsimi sănătoase, un belșug din vitaminele A, C, D, E, K , B6 și B12 și multe altele, conține calciu și fier și… încă ceva! Și anume 112 calorii/100 de grame de produs, deci… e plin de bunătăți și cu un gust minunat, dar nu înseamnă ca va slăbi cineva mâncând guacamole.

Cum se face? Foarte rapid, de aceea îl recomand atunci când aveți câțiva prieteni cu care vreți să împărțiți ceva bun și nu foarte pretențios sau pur și simplu pentru atunci când aveți chef chiar în momentul ăla de ceva delicios.

Timp de pregatire: 00:05 ore
Timp de gatire: 00:00 ore
Timp Total: 00:05 ore
Numar portii: 2-4
Grad de dificultate: redusă

 

Ingrediente Guacamole:

  • 2 avocado bine copți
  • 1 ceapă albă mică, tocată în cubulețe fine (sau ceapă roșie sau chiar 1-2 fire de ceapă verde)
  • 1 roșie tare, de mărime medie, tăiată cubulețe
  • zeama de la 1 limetă (puteți înlocui cu zeama de la 1/2 de lămâie)
  • 1-2 ardei iuți (jalapeno, poblano, eu am folosit un scotch bonnet atât de iute, încât mi-au lăcrimat ochii doar când l-am tăiat în două)
  • 2 linguri de coriandru verde tocat fin (asta ar însemna cam 1/4 dintr-o legătură obișnuită, dar dacă nu îi suportați aroma, renunțați la el)
  • opțional: 1 cățel de usturoi zdrobit (eu nu am pus, dar nu influențează în rău preparatul)
  • sare și piper

Preparare Guacamole:

Odată ingredientele pregătite, nu mai avem mare lucru de făcut. În funcție de cât de picant (sau puțin picant) vă place să mâncați, ajustați cantitatea de ardei iute pe care o veți folosi și neapărat curățați ardeiul de vinișoare și semințe, apoi tocați-l foarte, foarte mărunt cu cuțitul. Am recomandat ceapa albă (cea care are și coaja albă), e tipul de ceapă pe care îl folosesc cu precădere în salate, pentru că e dulce și pentru că rămâne crocantă. Dacă nu aveți acest tip de ceapă, după cum am spus și mai sus, se poate înlocui.

1. Tăiați fructele de avocado cu un cuțit pe înălțime, de jur împrejurul sâmburelui. Una dintre jumătăți se va desface rotind-o ușor, în cealaltă va rămâne sâmburele. Loviți ușor cu cuțitul sâmburele, acesta are o textură destul de moale și lama cuțitului se va înfige puțin în acesta. Ajutându-vă de cuțit, desprindeți sâmburele de pulpă, apoi scoateți toată pulpa din coajă cu ajutorul unei linguri. Puneți pulpa de avocado într-un castron și stropiți-o cu zeama de la 1/2 de limetă, ca să preîntâmpinați oxidarea fructului.

2. Zdrobiți avocado cu furculița, așa încât să devină cremos, dar să mai aibă o anumită textură. Adăugați ceapa, roșia tăiată cubulețe, coriandrul verde (sau nu) și ardeiul iute. Amestecați, adăugați sare și piper după gust și zeamă de limetă suplimentar, ca să echilibrați gustul de avocado cremos și gras, gustul sărat și cel picant. Amestecați bine… și gata!

3. Transferați guacamole într-un vas potrivit pentru servire, puneți-i alături ceva crocant (eu am făcut tortilla chips la cuptor, dar merg și bucăți de lipie, grisine sau, de ce nu, chiar pâine prăjită) și bucurați-vă în voie de el, că tare-i bun!

Poftă bună!

 

Sursa: http://www.retetecalamama.ro/retete-culinare/retete-diverse/guacamole-clasic.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s